top of page

ניירת באוטו, במגירות, על השולחן, על הנשמה

“ומה קורה עם הניירת? ” שאלתי את שי. “יש דברים שפשוט לא כדאי להיכנס אליהם, זה אזור אסון” סינן שי בחיוך מהול בבושה. “אתה מתכוון לערמות בכל פינה בבית, לזה שלא פתחת מעטפות כבר 3 שנים, לזה שאתה מחפש שעות כל נייר, לכך שאתה משלם חשבונות רק כשבאות מעטפות אדומות עם הערת אזהרה?” “… ממש כך…”.

אנשים רבים ובודאי רב המבוגרים עם הפרעת קשב שונאים ניירת. אתם תמיד מאבדים אותה, מחפשים אחריה, טובעים בערמות הבלאגן עד לכדי ייאוש והדחקה של הענין, אך זוהי הדחקה חלקית שתמיד מלווה ברגשי אשם רבים. ניירת דורשת סדר סביר, שיטה מסוימת, עקביות, ארגון, התמדה בביצוע משימה משעממת – דרישות לא פשוטות. לעיתים קרובות הניירת מכילה משהו שצריך לבצע או משימה מתישה כלשהי מול הרשויות –לא פלא שאתם מעדיפים להימנע ולא לטפל, יש לכם מספיק על הראש.

אך הניירת היא מפלצת ברת ריסון וטיפול. גם לאורך זמן. השלב הראשון הוא לא לפחד ממנה: באימון אני לרב מבקשת להביא את כל הניירת בתיק/מזוודה/שקיות ענק לאחת הפגישות יחד עם קלסר/ים וחוצצים. לאסוף את הניירת מכל החורים בבית. נכון, מדובר על כמות עצומה. בפגישה אנו ממש עובדים על זה יחד – ממיינים את הדברים  לפח/לטיפול/לתיוק. לרב אחרי שעה המיון מסתיים – גם אם מדובר בכמות עצומה של ניירת. בסוף ה”מרתון” הזה יש לנו קלסר אחד או שניים מסודרים, שקיות זבל שמושלכות לפח והרבה פחות אשמה.

בפגישה הבאה אנו חושבים יחד כיצד ניתן לשמר את הסדר הזה באופן סביר יחסית וכן עוברים על הניירת כדי לגזור משמעויות (עוד כמה זמן אני משלם הלוואה? כמה עולה לי ארנונה בחודש?) יש כמה דרכים לשמור על ניירת במצב סביר – אנו מוצאים יחד את הדרך ההגיונית , המציאותית והנכונה לך. לפעמים הפתרון יהיה שוב לערום ערמות (אבל הפעם במקום 1 מוגדר) ולסדר אותן לבד או עם חברה אחת לזמן שהוגדר, אבל לא אחרי 3 שנים אלא אחרי 3 חודשים. הניסיון מראה שאחרי הסדר הראשוני רב המטופלים שומרים על ניירת מסודרת לאורך זמן.

הדבר החשוב הוא להתגבר על הבושה, להבין שהכאוס בניירת הוא רק כאוס בניירת ולקבל זאת. הבנה זו לרב עוצרת את כדור השלג ואת הערימות לכדי התמודדות עניינית עם העניין הטכני עצמו.וכשהניירת מסודרת – דברים רבים מסודרים וברורים בעקבותיה. המושכות חוזרות אליך.

בונוס: ידידה מסודרת שתעזור לכם. לדעת לבקש עזרה זה סימן לחוזק, להתבוסס בחסרונות שלך לבד זו חולשה גדולה. בונוס נוסף: הומור. אחד הכלים הטובים להתמודדות עם ערמות. תחליף מצוין לרגשי אשם מיותרים.

bottom of page