top of page

אין לי שמץ של מושג לאן הולך הכסף שלי

שאלתי את אלון כמה הוא מוציא בערך בחודש. “אין לי מושג אבל איכשהו אני שורד. אני מוציא כמה אלפים, חי עם מינוס שלא ברור לי ממה הוא נגרם… חיים”. פתחנו אקסל והתחלנו לרשום מספרים. עבדנו עם רשימת סעיפים מוכנה – שכר דירה, אוכל בחוץ, ארנונה, דלק  – 30 סעיפים לערך. רשמנו את הנתונים שאלון ידע, היכן שלא היה בטוח ביצענו הערכה כשלב ראשון. ביקשנו מהמחשב לסכום את הנתונים והמספר שקבלנו בתחתית הדף היה 13,000 שקל בחודש. אלון היה המום, הוא חשב שהוא מוציא חצי. סימנו באדום סעיפים בהם ניתן לחסוך או לבדוק מה אפשר לעשות והמשכנו להכנסות – מה ניתן לעשות כאן. ביקשתי שימלא עד הפגישה הבאה בצורה מדויקת יותר את הטבלה וכן שיביא כמה דפי בנק, ישראכרט, הלוואות וכו. בפגישה הבאה “גילינו” הלוואה נוספת שנשכחה היורדת גם היא כל חודש ועשינו תוכנית שנתית עקרונית לסגירת המינוס. בחודש הבא אלון צמצם את ההוצאות די בקלות ל -10,500 שקל ובהמשך יצר צמצום נוסף. התחושה החיובית של ההתמודדות והשליטה של אלון היתה משמעותית – הנושא הפך ממפלצת שיש להתרחק ממנה למשהו מוחשי, אנושי ובר טיפול.

חוסר חיבור לחשבון הבנק, למספרים, להוצאות ולהכנסות מאפיין אנשים רבים בישראל ובעולם ובולט מאד אצל אנשים עם הפרעת קשב. מסיבות רבות – רגשיות, משפחתיות וארגוניות אנשים נמנעים מהנושא ומעדיפים פשוט לחיות את החיים ולקוות לטוב. בפועל מדובר על תהליך טכני, קצר ופשוט שאחרי שנעשה יוצר שינוי של ממש בחיים. לכסף משקל משמעותי בחיינו והשפעת מצבנו הכלכלי על היבטים רבים בחיינו ברורה.

הניהול הכלכלי מושפע מדברים רבים, למשל:

ארגון – קושי בארגון ניירת, למשל, יוצר גם ניתוק מהעלויות וגם ניפוח דוחות בגלל תשלום מאוחר. תכנון – קושי לתכנן קדימה, לא לחיות רק את הרגע הנוכחי. קשב מתמשך – קושי לשבת ולהתמקד בגירוי משעמם (כספים) גורם להמנע מלשבת על טבלת הוצאות ומספרים. אימפולסיביות – קונים בלי לחשוב, קנייה כאמצעי פיצוי לקשיים אחרים. דחיינות רגשית – בשל הקשיים הנ”ל לא מטפלים בדברים בזמן ולכן הוצאות רבות מתנפחות. מאזן כוחות – יש לכם התמודדות לא פשוטה בשלל חזיתות, כך שאין לכן כוחות גם לחזית הכלכלית, בה אתם משחררים קצת.

מה עושים?

בשלב הראשון, כמו בכל התחומים, מסיטים הצידה ככל האפשר את האשמה, אי הנעימות והמילים “עצלן”, “דחיין” ודומיהן. אנחנו רוצים ללמוד להתמודד טוב יותר עם כל מה שקשור לכסף. השלב השני – מלאו טבלת הוצאות. תמצאו אותה פה באתר תחת “כלים” (סרגל עליון באתר). בנוסף בדקו בעזרת כמה טלפונים מהירים את מצב החשבון שלכם ברגע זה כולל חובות, הלוואות, ריביות, תוכניות חסכון וכו וצרו תמונת מצב מלאה של הכסף שלכם. זה נשמע מלחיץ אבל זו לרב עבודה של שעה ששווה כל רגע. לאחר מכן בדקו את ההכנסות שלכם – האם אפשר לשפר אותן? כיצד? – נסו לחשוב בצורה יצירתית (לעלות שכר דירה בדירה ששיכת לכם, להכניס שותף לדירה שלכם לתקופה אם יש חדר מיותר, לעבוד קצת יותר שעות אם אתם לא עובדים במשרה מלאה, לבקש העלאה במשכורת, למכור חפצים יקרים מיותרים וכו’) השלב האחרון הוא גיבוש תקציב – מה התקציב שלכם לתקופה הקרובה לחודש עבור כל אחד מסעיפי ההוצאות? מה צריך לעשות כדי לעמוד בזה?

bottom of page