top of page

אולי הרגע האחרון הוא הרגע בטוב ביותר

יש אנשים המבקרים את עצמם שוב ושוב על כך שהם עושים הכל ברגע האחרון. אני רוצה לערער על הבעיתיות שבכך – מדוע לעשות דברים ברגע האחרון זה בהכרח גרוע? אם תתבוננו על כך מזוית אחרת תראו שיש לכך גם יתרונות רבים. כשאתם עושים דברים ברגע האחרון אתם אנרגטים יותר, ממוקדים, יש לכם דד ליין שמונע מתשומת הלב לגלוש לכאן או לכאן. אתם יעילים יותר ומלאי אדרנלין. אם אתם עושים דברים ברגע האחרון ולרב עומדים במשימה המטרה תהיה לקבל זאת ולא לשנות זאת – להוריד את רמת התובענות הפנימית ואת מפלס הביקורת העצמית.

ומתי בכל זאת זה בעיתי? בשני מצבים עיקריים: כשזה מעורר אצלכם לחץ ומתח רב או כשאר אתםלא מצליחים בפועל לעמוד במשימות שהצבתם לעצמכם באופן קבוע ומפשלים:

לחץ – יש קשר ישיר בין לחץ והצלחה. זה גרף הבסיס בלימודי פסיכולוגיה. כשרמת הלחץ נמוכה מאד כך גם ההצלחה. אנחנו ב”שאנטי”, לא איכפת לנו מהמשימה. בשפה העברית לחץ היא מילה עם קונטציה שלילית אבל בפועל יש ללחת גם יתרונות, כמו גם לרגע האחרון. ההצלחה בשיאה כשיש לחת מתון ומבוקר. ההצלחה יורדת שוב לרמות נמוכות כאשר הלחץ רב מדי, כשאנחנו בהיסטריה.  זה גרף פעמון פשוט.

יש דברים שלא כדאי לעשות ברגע האחרון כי הם באמת יוצרים לחץ רב – לצאת באיחור באופן קבוע ולדהור על הכביש, ללמוד למבחן שדורש 3 ימי למידה רק יום אחד. באימון אנו נבדוק אילו דברים אתה עושה ברגע האחרון בהצלחה ואילו דברים מעוררים לחץ בלתי נסבל ותחושה של ריצה תמידית. את אלה נסמן ונמצא יחד פתרונות כיצד ניתן לא לבצעם ברגע האחרון, נבדוק איך אפשר ליצור מצב בו הם יקרו בצורה נשלטת ומוקדמת יותר.

לא עומדים במשימה/מפשלים – לפעמים אתם מצליחים עם הרגע האחרון, לפעמים לא. אם לרב זה לא עובד צריך לאצת לתחקיר קטן: מה קורה במצבים כשזה נכשל? מה גרם לזה להכשל? לרב מדובר בתכנון לא נכון, הייתם צריכים עוד זמן ולא הערכתם נכון. כשאתם דוחים משימה לרגע האחרון שימו לידה תג מחיר שאומר – אני מתחיל את זה ברגע האחרון שהוא יום שלישי. הרגע האחרון הוא לא בהכרח שעה לפני. לפעמים, אם זו משימה גדולה, זה גם 3 ימים לפני. רשמו ביומן/קלנדר ממוחשב את מועד התחלת המשימה. חלקו אותה לשלבים.תזכורת בנייד או במחשב תעזור מאד. חשוב לבדוק האם יש מאפיינים משותפים למשימות שאינן מצליחות – אולי ישנו שם משהו מרכזי שגורם לדחיית המשימה שוב ושוב.

bottom of page