top of page

הבית שלי הפוך, בלאגן זה החיים שלי

בסיכום האימון אמר לי יואב שאחד הרגעים המשמעותיים ביותר עבורו באימון היה דווקא כשדברנו על עוזרת בית. באותו רגע הוא הבין שהוא לא צריך לעשות כל דבר בעצמו וזה בסדר שיש דברים שהוא לא נולד לעשותם. כמו אנשים רבים הבית שלו מבולגן וקשה לו לשמור על בית מסודר באופן קבוע. אגב, ליואב כבר היתה עוזרת פעם בשבועיים לשעתיים, אבל לא היה נעים לו לבקש ממנה לעשות כל מיני דברים והיא עשתה מה שהיא מצאה לנכון, לאו דווקא מה שיואב היה באמת צריך, ולכן הוא נשאר עם עבודות רבות גם אחרי שהלכה. ביקשתי שישאל את העוזרת אם היא מוכנה להשאר באופן קבוע עוד שעה ולבצע דברים נוספים שיואב שנא במיוחד כמו קיפול כביסה, סידור הארון מדי פעם, גיהוץ החולצות לעבודה. לעוזרת לא היתה כל בעיה – עוד שעת עבודה כל פעם לעבודות לא מסובכות. גם כשבדקנו את הכדאיות הכלכלית של אחזקת עוזרת גילינו שזה סביר ונכון – 3 שעות פעם בשבועים הם  כ-120 שקל לפעם, 240 שקל בחודש. לחלוטין שווה את השקט והנועם. בדקתי שוב עם יואב האם יש דברים נוספים בבית שפשוט נכון יותר אם הוא ישלם למישהו לעשות אותם. כרגע לא היו כאלה אבל הוא הבין את הרעיון – אם יש דברים שאני פשוט לא עושה כדאי להפסיק להלחם ולשקול ברצינות לעשות “אאוטסורסינג” (להביא מישהו בתשלום או לבקש מחברה שתבוא לעזור עם הניירת או מאבא שיתלה את המדף) במקום להשאר עם רגשי האשם. זה לא ויתור – זה ניהול עצמי נכון, זו השלמה במקום מושלמות.

עוזרת בית זה פתרון אחד, הפתרון הטוב ביותר לדעתי. זו למעשה מטפלת שגובה כ- 35 שקל לשעה ומייצרת הרבה שקט נפשי – ללא ספק העסקה הכי טובה בעיר. אם תסתכלו סביב תראו שרב ההאנשים משתמשים בשירותי עוזרת בית כי זה פשוט חכם. אולי צעירים עושים זאת פחות אבל במקרה שלכם הגיל לא קובע.  אם אתם לא יכולים להרשות לעצמכם כלכלית – נסו לבדוק אם אתם יכולים לשפר בדרך כלשהי את ההכנסה שלכם במעט כדי לאפשר עוזרת. אך אם הצלחתם להתגבר על המכשלה הזו הנה מכשלה נוספת: לעיתים קשה למצוא עוזרת, זה פרויקט קטן אבל אל תוותרו: שלחו מייל לחברים, בדקו עם שכנים (הכי יעיל) ובני משפחה. יש גם חברות משק בית ואתרים כמו ozeret4u. בבואכם לשכור עוזרת רשמו לעצמכם מה הציפיות ממנה, מה חשוב לכם במיוחד שתעשה. אם כביסה, גיהוץ או בישול קריטיים מבחינתם חשוב שתמצאו עוזרת מתאימה ותגדירו איתה את זה מראש. אם אתם רוצים להפיק יותר מזמן שהיית העוזרת – עבדו איתה. זה יהפוך את 3 השעות ל -6 שעות של סדר וניקיון, וכשמישהו אחר עובד לידכם יהיה לכם הרבה יותר קל להתגייס לענין. גם העוזרת תהיה יותר אפקטיבית כך.אחרי שמצאתם עוזרת הגדירו עם עצמכם ואיתה מה חשוב לכם שתעשה בזמן שנמצאת. יש עוזרות למשל שגם ישמחו לבשל – פתרון מוצלח, מזין וזול יותר מאוכל בחוץ.

אם עוזרת היא לא פתרון ריאלי עבורכם  – בואו נדבר על כמה פתרונות אחרים:

הפחתת האשמה: הדבר הראשון והחשוב ביותר הוא להוציא את האשמה מהסיפור. אין חוק בעולם שאומר שעל כל הבתים להיות מסודרים כל הזמן.סדר וניקיון – מושגים נפרדים: יש אנשים שביתם מסודר אך מלוכלך וההיפך. לשני הדברים הללו יש לתת את הדעת בנפרד.הקושי העיקרי הוא להתחיל – נסו לבחור אזור קטן ולהתמקד בו ולא לנסות להשתלט על כל הבית. כשאתם לוקחים על עצמכם משימה גדולה מדי היא מייאשת מהר מאד.“הכל או כלום”? – הבית מחולק לאזורים ואי אפשר לנקות את כולו היום. אם יש לכם שבוע של לימודים בפינת עבודה – פנו חצי שעה לסדר אותה ולנקות אותה. הבית אול יהיה הפוך אבל האזור החשוב יהיה נעים. “הכל או כלום” היא טעות חשיבה שמובילה לחוסר עשייה.טיימר: טייימר דיגיטלי עוזר מאד – שמים רבע שעה בטיימר ומסתערים על המטבח. אם רוצים שמים עוד 10 דקות ומנקים את השירותים. הזמן הקצוב מייצר אדרנלין שיעזור לכם להכנס לאוירה ביצועית.בייביסיטר: בודקים עם הבייביסיטר אם מוכנה בתוספת תשלום לעשות כמה עבודות בית פשוטות בזמן שאין לה מה לעשות. לעיתים זה זול יותר עבורכם ומשתלם יותר עבורה.מסדרות מקצועיות: יש כיום מספר נשים שפתחו עסק עצמאי בארגון הבית כמו  “איילת תסדר”, “סדר בבלאגן” וכו. תמצאו אותן תחת “סדר בבית” או “ארגון הבית” בגוגל. אפשר להזמין אותן באופן חד פעמי כדי שילמדו אתכם שיטות נכונות לארגון הבית הספציפי שלכם כולל שימוש באביזרי ארגון נכונים ופשוטים. תוכלו כך לעשות איתן את הסדר הבסיסי הנכון הראשוני והפתרונות שמצאתם יחד ישמשו אתכם בהמשך. הן לא לוקחות מחירים מופקעים ולרב מדובר בנשים מקסימות שאוהבות לעזור.רשימה ב-5 דקות: צרו רשימה ידנית/במחשב של כל מטלות הבית שחשוב לכם שיתבצעו ולאחר מכן מיינו אותן לפי תדירות ביצוע: פעם בשבוע, פעם בשבועים, פעם בחודש או בתדירות נמוכה יותר.

bottom of page