top of page

חשיבה מעשית


האם עדיף לסדר חדר בעשר דקות כדי שייראה סביר או לסדר אותו רק כשיהיה לי שעה פנויה שלמה? האם עדיף לעשות ספורט נחמד פעמיים בשבוע או שאם זה לא כל יום אז חבל על המאמצים? האם לכתוב בישיבות למרות שזה מקשה עליי להתרכז כי מצפים ממני לכתוב או לצלם בטלפון את סיכום הדברים בסוף מעמיתה לעבודה? חשיבה מעשית היא חשיבה בה תוצאות טובות או דרכים חלופיות וחלקיות הן מספקות ולפעמים לא ניתן ואף לא חשוב לעשות הכל "כמו שצריך". החיים מורכבים ועלינו לבחור היכן להתעקש והיכן למצוא במקום זאת את מה שעובד ויעיל. המשמעות היא לעיתים קרובות לוותר על שליטה מלאה, או אשליה של שליטה על כל תחומי החיים ולבחור בפתרונות מעשיים. כך נתעדף התמודדות טובה ולא מושלמת על פני ציפיות לא מציאותיות שלרב נותרות כציפיות חסרות כל תוצר. חשיבה מעשית היא חשיבה בה אתם דורשים מעצמכם בהתאם לכוחות וליכולות ומשיגים יותר.


ניהול כלכלי

הציפיה: להיות תמיד בפלוס, לדעת מה בדיוק יש בחשבון, לרשום כל הוצאה באפליקציה, לעבור על פירוט כרטיסי האשראי בכל חודש, לנהל ביד רמה קרנות וחסכונות, לא לעשות קניות אימפולסיביות, לחסוך.


חשיבה מעשית: יש אנשים שעיסוק במספרים מרתיע אותם, אחרים למשל מתקשים לחוש שכסף זה דבר חשוב והם לא מונעים או מתעניינים בכסף. בחשיבה מציאותית בנוגע לכסף כדאי לדעת מה קורה בגדול בחייכם הכלכליים ולהיות בקשר סביר עם חשבון הבנק שלכם. למשל: עשות ברבע שעה תקציב גס מאד עם עט ונייר כדי לדעת כמה אתם מוציאים וכמה מכניסים ואיפה תרצו לקצץ, להעביר כעצמאי כל חודש סכום קבוע לחשבון המשותף כדי להציב עם יעד חודשי מוגדר, להגביל תקופות מסוימות את כרטיס האשראי, להחליט שחודשיים לא קונים מותרות ורואים מה זה עושה לחשבון, לא לאמץ פתרונות כלכליים קיצוניים כי לרב הם לא מחזיקים מעמד, להיעזר בחברים או ביועצים אמינים בצורה גלויה עם ניירת כספית או לשפר את ההכנסה שלכם בסכום קטן ולא לבטל זאת. במספרים, חשיבה מציאותית היא מתגלמת מאד וניכרת במהרה.



לימודים אקדמאים -

הציפיה: לכתוב בכל השיעורים, להגיע לכל השיעורים, להיות תמיד בעניינים, להכין את כל המטלות, לבלוט לטובה בכיתה, לקבל ציונים גבוהים.

חשיבה מעשית: יש סטודנטים שלא מפיקים תועלת מלשבת במרבית מהשיעורים ויוכלו ללמוד את החומר מהר יותר ובצורה טובה יותר באופן עצמאי/בשיעור פרטי/בקורס מקוון או עם חבר. יש סטודנטים רבים שכתיבה בשיעור לא משרתת אותם ועדיף שיקשיבו ויצלמו ממישהו את החומר. יש סטודנטים שנכון להם לשים 2-3 קורסים בהם הם חזקים יותר יחסית "בצד" במהלך הסמסטר וללמוד אליהם במרוכז חודש לפני תקופת הבחינות. עבודה במקביל ללימודים לעיתים תורמת ללימודים כי היא מאפשרת גם איוורור וגם הכנסה נוספת שניתן להשתמש בה לטובת הלימודים (קורסים מקוונים, עזרה אקדמית). בנוגע לציונים – חשוב להבין מה המטרה של הלימודים והציונים. לעיתים השקעת יתר אינה חשובה. לא כולם חייבים להיות מצטייני דיקאן.


סדר בבית:

הציפיה: בית תמיד מסודר, אין חפצים מיותרים, בכל רגע אתם מוכנים לביקורי פתע, הבית ריחני, הבגדים מקופלים בצורה נפלאה בארון. מסדר המפקד.

חשיבה מעשית: לפני הכל – סדר סביר הוא נעים לרב האנשים אבל מותר לכם להיות מבולגנים או כאוטיים. הרבה מכך גנטי וטבוע בכם מלידה. סדר וניקיון הם לרב גם פונקציה של הזמן שאתם מוכנים להשקיע בהם ואנשים מסודרים לרב משקיעים לא מעט זמן בכך וזה לא בהכרח שווה את זה. יתכן שאם תשאלו את עצמכם תגלו שיש הרבה דברים שברגע האמת אתם מתעדפים גבוה הרבה יותר מאשר לסדר ולנקות וזה בסדר. כחלק מחשיבה מעשית כדאי לשכור שירותי ניקיון בבית. גם פעם בשבועיים או פעם בחודש משפרים משמעותית את המצב. יש כיום חברות ניקיון בתים בכל אזור מהן ניתן להזמין שירותים מזדמנים ואף לקבל חשבונית. נסו לשים טיימר של עשרים דקות ולסדר מוקד בלאגן אחד כשיש לכם כח. אם אתם מחפשים כל הזמן חפצים קנו כמה מהם אם אלה חפצים פשוטים (עוד זוג נעלים לילד או עוד מטען לטלפון). אל תתנצלו בפני אנשים שמעבירים ביקורת בנושא, יש להם סדר עדיפויות אחר משלכם.


זמן עם הילדים

הציפיה: להיות עם הילדים כמה שיותר, לבלות איתם כל יום מהצהריים או אחר הצהריים, ללכת איתם לכל הצגה, מופע, וטיול ולהיות תמיד בזמינות רגשית גבוהה עבורם.

חשיבה מעשית: הורות היא ענין מאד אישי ולאנשים שונים דרכים שונות כדי להתחבר לילדים שלהם. יש הורים שנקודת החיבור החזקה שלהם היא בענייני השגרה ואחרים – בחוויות והרפתקאות. יש האוהבים להסתובב ולצחוק יחד ויש האוהבים להתחבק ולקרוא ספר בשקט. וכך גם לגבי הקדשת הזמן – לפעמים תשומת לב אמיתית של 20 דקות, עמוקה ורגשית חשובה לא פחות משהות ממושכת יחד. אפשר לשהות ביחד ימים שלמים באותו בית בלי להיפגש באמת ואפשר לגרום למפגש משמעותי כזה, גם אם הוא קצר, בכמה דקות של תשומת לב מיוחדת ופניות. נסו לחשוב מה הדבר החשוב ביותר עבורכם בהורות ולעשות זאת יותר. האם חום ומגע? לחנך להתמודדות ועצמאות? שיחות נפש? השקעה בלימודים? חוויה ותרבות? התמקדות בקושי מסוים של הילד כעת? משהו אחר? – חשיבה מעשית בהורות תהיה חשיבה ממוקדת שיש בה פוקוס על הדברים החשובים לכם במיוחד.



ביצוע פרויקט

הציפיה: לעשות תכנון מדוקדק של הכל מראש, לראות את התמונה המלאה, לא לצאת לדרך ככה סתם, לדעת לאן מכוונים, לא להשאיר מקום לעמימות.

חשיבה מעשית: הצלחה בפרויקטים כאלה ואחרים תלויה במידה רבה ביכולת להכיל עמימות ולעבוד בצעדים ממש קטנים. מי שיודע לתכנן מראש ולראות הכל תוך כדי ביצוע מעולה – שיעשה זאת אבל רב האנשים לא נולדו כך. חשיבה מעשית בביצוע פרויקטים תצריך מכם לעמוד במצבים רבים בהם אתם נשאלים שאלות שאין לכם תשובות עליהן ומרגישים בסדר עם זה. וזה באמת בסדר. זה תהליך. זכרו שבפרויקט או משימה גדולה חדשה הדבר החשוב והמעשי ביותר זה להתקדם ובמקביל לחשוב ולהעריך מה הצעד הנכון הבא. לא לפחד משינויים תוך כדי תנועה או מסתירות ובעיקר לשים את הביצוע במרכז.


לשבת ולהתרכז

הסטנדרט: להצליח להתרכז בכל שעה, בכל מקום ובכל נושא לאורך זמן בלתי מוגבל. אנו מצפים זאת מילדים בבית ספר, במערכת שעות של 8-10 שעות ביום באקדמיה ונדמה לנו שזה מצופה מאתנו גם במקומות עבודה רבים כמבוגרים.

חשיבה מעשית: להבין שיש משימות בחייכם ובעבודה שדורשות מכם ריכוז מאד גבוה אבל שיש גם משימות רבות שניתנות לביצוע בריכוז נמוך יותר או אף בקלות עבורכם. עבור המורכבות יותר כדאי לייחד זמן מוגבל ותחום בשבוע למשימות ריכוז (למשל שני בקרים בשבוע או שעתיים בבוקר) ואחר כך לזרום אל עבר הדברים האחרים שאתם עושים ממילא באופן טבעי יותר. בחשיבה מעשית סביב ריכוז העיקר הוא למצוא את המקום שעובד לכם ולהתעקש על ה"סטינג" - בית קפה כיפי והומה שמפצה על העונש במשימה או דווקא חדר ישיבות שקט/ספריה. אין חוקים. אל תצפו מעצמכם להיות מרוכזים מאד באופן קבוע שעות רבות ביום אלא התמקדו במספק מצומצם של שעות ועליהן תקפידו. במרבית העבודות 10 שעות ריכוז גבוה שבועיות מספיקות עבור ביצוע משימות מורכבות שאתם מתקשים לעשות באופן אוטומטי.


ניהול ניירת ומייל

הציפיה: לפתוח כל מייל או נייר ומיד לטפל במה שצריך או לתייק אותו למקום הנכון. לא לדחות שום משימה שעולה מן הניירת. לא לפחד ממעטפות סגורות או ממיילים מסוימים.

חשיבה מעשית: בהחלט לטפל בדברים חשובים במיוחד אבל את האחרים לצבור ולעשות באופן מרוכז פעם בשבוע/פעם בחודש. לא לחוש אשמה אל מול תיבת מייל עם 100 הודעות שלא נפתחו אלא להחליט מתי כן תוכלו לשבת על זה השבוע ולפתוח אותם, אפילו חצי מהם. לזרוק לפח או לתיבת הארכיון את כל מה שאינו לטיפול בפועל. להשתדל כי תיבת האינבוקס תכיל רק דברים שלא טיפלתם בהם וכל השאר יהיה בארכיון של המייל. לתת לעצמכם לגיטימציה להימנע ולחשוש מפתיחת מכתבים או מיילים מסוימים ולחשוב מה יכול לסייע לכם להתגבר על זה. לפתוח רק את המיילים שצפויים להיות טכניים ולהישאר עם 5 מיילים מורכבים יותר לסוף (או בדיוק ההיפך).



לעשות ספורט

הסטנדרט: לעשות ספורט כמעט כל יום או לפחות 4 פעמים בשבוע וכמובן שעה וחצי לפחות כל פעם, אחרת זה לא נחשב אימון. לא להפסיק ולו לשבוע כדי לא לשבור את כל הרצף. לשלב בין כמה סוגי ספורט בשבוע כדי שכל הגוף יקבל מענה.

חשיבה מעשית: יש אנשים שספורט אינטנסיבי הוא חלק מרכזי בחיים שלכם אבל לא כך עבור מרבית האוכלוסייה. בחשיבה מציאותית כדאי לעשות פעמיים בשבוע איזשהי פעילות גופנית שנעימה לכם. לראות אחרי חודשים -שלושה איך אתם מרגישים עם זה והאם זה באמת תורם לאיכות חייכם. לא לדרוש מעצמכם לעשות פעילות גופנית בלי מסגרת כמו החברה שלכם שכל יום קמה בבוקר לרוץ שעה. לא להחמיר עם עצמכם אם לא הלכתם לחדר כושר או לקבוצה השבוע ולנסות ללכת שבוע הבא. לנצל כל מיני מצבים אחרים לפעילות גופנית חביבה "שלא נחשבת ספורט" (הליכה עם הילדים כשהם רוכבים, צעדה תוך כדי פגישה עם חבר) ולנסות לחבר את הפעילות הגופנית עם משהו נחמד כמו שמיעת פודקאסטים מעניינים במקביל.



לאכול נכון

הציפיה: להיות רזים, יפים ונכונים. לאכול תמיד דיאטטי או בריא, לשים לב לכל דבר שנכנס לפה. להיות בתשומת לב מלאה לאכול בריא לילדים.

חשיבה מעשית: להבין מה בעצם המטרה שלכם סביב אכילה ומה אתם מוכנים לעשות כדי להשיג אותה (ומה לא). יתכן שאתם פשוט רוצים לאכול באופן מזין יותר ולאו דווקא לכוון לירידה במשקל למשל. לנסות בכל ארוחה לשלב גם משהו חיובי לגוף, זה תמיד נותן הרגשה טובה יותר גם אם אחרי זה אוכלים שוקולד (אתם או הילדים). לחשוב איזה דברים עבדו ועזרו לכם בעבר ולנסות לעשות אותם שוב. לשתות יותר מים, יש לזה המון יתרונות שלא קשורים למשקל. לקנות לעצמכם בגדים מוצלחים גם אם אתם עוד שניה יורדים כמה קילו.



שעות הערב ושעת שינה

הציפיה: להמשיך לעבוד על דברים כל יום בערב בבית, לנצל את כל שעות היממה, ללכת לישון בשעה סבירה ולזנק מהמיטה מוקדם מאד כדי להספיק משימות חשובות לפי שכל העולם מתעורר.

חשיבה מעשית: אם כל היום הייתם פעילים שחררו את שעות הערב למנוחה החל משעה מסוימת. נסו לכוון לכך ששעות הערב לא מיועדות להתקדמות מעשית אחרת תדחו דברים רבים לערב ותפסידו מכל הכיוונים. אל תצפו להירדם חצי שעה אחרי שחזרתם מפגישה או בילוי. למוח לוקח לרב זמן להוריד הילוך. אם אתם מורחים את הלילה ברשת אפשר לשים מגבילי גלישה אוטומטים על המחשב. לא בכל יום זה יצליח אבל בחשיבה מציאותית כל התקדמות מבורכת. זכרו שאם אתם רוצים לשפר דבר אחד בניהול הזמן שלכם שווה להתחיל תמיד בשעה שאתם הולכים לישון בלילה.


לעשות הכל בזמן

הציפיה: לעשות הכל בצורה מסודרות ובזמן, להתארגן, לא לדחות לדקה ה-90. לא לדחות בכלל ולא לחפף. להיות ביצועיסטית.

חשיבה מעשית: אם אתם מסוג האנשים שביצוע בדקה ה -90 עובד עבורכם – מצוין! זה אחד המנגנונים היעילים ביותר בטבע האנושי. אצל רבים זהו מצב פיזיולוגי של גיוס אדרנלין ופוקוס טבעי לביצוע המשימה. כל עוד הדברים מתבצעים בצורה טובה בסך הכל, גם עם מעט יותר מתח סביב הביצוע – זה בסדר. הדברים הופכים למעשיים פחות כאשר הדחייה נמשכת מעבר לדקה ה-90 (אי שם לעבר הדקה -110....) ואז פשוט אין זמן או שדברים לא צפויים מתרחשים וגורמים למשימה לא להתבצע בכלל ולכם לתרץ תירוצים ללא סוף. סמכו על עצמכם שתעשו את הדברים ברגע האחרון אם זה עבד לכם טוב בעבר. כדי לפוגג מתח ולשפר יעילות במידה סבירה אפשר גם רק לפתוח ולהסתכל על המשימה קצת לפני, אולי לעשות לה טיוטא בסיסית או רק לחשוב עליה כמה דקות כדי להרגיש שהתחלתם ושאתם יודעים במה מדובר אבל את הביצוע המלא להשאיר ליומיים לפני.









Comments


bottom of page